Kome se dodeljuje nacionalna frekvencija?

26. jul 2013. • Medijska politika • by

Uglavnom smo u Srbiji navikli da se za sve čeka poslednji čas, ali je Republička radiodifuzna agencija ovog puta odluku o tome kome će dodeliti nacionalnu frekvenciju nekadašnje Avale najavila za utorak 23. jula iako je za to imala rok od 30 dana. Ipak, sastanak ovog visokog regulatornog tela je odložen jer nije bilo kvoruma i nisu bili prisutni svi članovi tog tela.

RRA je nakon završetka konkursa za frekvenciju na koju su se javile televizija Kopernikus i Nova.rs u roku od nekoliko dana objavila kriterijume za dodelu frekvencije, obavila razgovor sa zainteresovanim stranama i zakazala sednicu na kojoj će biti doneta odluka.

Javnost u Srbiji, dakle, neće čekati dugo da vidi koja će se televizija izboriti za „spornu“ frekvenciju koja je trebalo da se ostavi za proces digitalizacije televizije, ali je uprkos stavu nadležnih institucija, neočekivano raspisan konkurs za njenu dodelu. Stručna javnost je, podsetimo, osudila takav potez, naglašavajući da će se time dodatno usporiti proces digitalizacije, koji već uveliko kasni.

Razni interesi i spekulacije pojavljivale su se u medijima otkad je raspisan taj konkurs. Najčešće se pominjalo da će frekvenciju dobiti Dejan Jocić, bivši direktor TV Prva, za kojeg se navodilo i da će dovesti RTL u Srbiju. Priča o RTL se ne smiruje ni sada kada su poznati kandidati za frekvenciju. Naime, spekuliše se da iza novonastale Nove.rs zapravo stoji RTL.

Kako Danas saznaje, predstavnici Nove.rs su na razgovoru sa članovima Saveta RRA pre nekoliko dana istakli da sa RTL imaju samo ugovor o tehničkoj saradnji koja podrazumeva opremu i konsultantske usluge, napominjući da je RTL najbolji „sistem integrator“. Tako su sveli odnos samo na tehnički nivo. Članove Saveta je interesovala i veza ove televizije sa Dejanom Jocićem, na šta je advokat Nove odgovorio da Jocić nije u vlasničkoj strukturi, da nema menadžerski ugovor, niti da ima ugovor o radu, pa stoga trenutno nema nikakve veze sa televizijom.

Na pitanje Danasa zašto nisu konkurisali za dozvolu u Srbiji, u RTL su odgovorili da nikada ne spekulišu o svojim budućim planovima u bilo kojem regionu. „Učešćem na medijskom tržištu u deset zemalja, RTL grup već ima uravnoteženi portfolio. Uprkos velikom prisustvu na evropskom televizijskom tržištu, naša kompanija je veoma oprezna kada je reč o odlukama o daljem ulaganju i fokusira se na velike teritorije sa atraktivnim tržišnim strukturama i snažnim makroekonomskim potencijalom“, navodi za Danas Oliver Falbuš, potpredsednik RTL grupe zadužen za komunikacije i marketing.

Prema podacima iz Agencije za privredne registre, TV Nova je registrovana 3. jula ove godine sa sedištem u Beogradu kao „Nova.rs television“, a kao zastupnik je naveden Dragan Đurković. Inače, stoprocentni vlasnik televizije je firma registrovana dan ranije, takođe u Beogradu, „Nova.rs media holding“, čiji je većinski vlasnik sa 85,1 odsto udela holandska kompanija BD Media Invest. Manjinski udeo imaju Dragan Đurković – 7,9 odsto i GMG Media Group – sedam odsto u vlasništvu Nemca Urliha Broka.

Kao jedan od kriterijuma za dodelu frekvencije je i prethodno iskustvo na medijskom tržištu, pa se postavlja pitanje koliko i kakvog iskustva imaju vlasnici novoregistrovane Nova.rs.

Nejasne su stvari i o njihovom konkurentu Kopernikusu koji trenutno emituje više kanala u kablovskom sistemu. Po završetku konkursa, u toj televiziji su rekli za Danas da su se na konkurs za frekvenciju prijavili programom KCN1, dok u RRA tvrde da je reč o njihovom trećem kanalu Svet plus info, poznatom u vreme izborne kampanje kao „naprednjačka televizija“.

Ko može biti vlasnik?

Većinski vlasnik elektronskih medija, prema važećem zakonu, inače, ne može biti inostrano pravno lice, odnosno može biti maksimalno sa 49 odsto udela, zbog čega je verovatno holandska kompanija BD Media Invest morala da se registruje u Beogradu pod drugim nazivom kako bi bila vlasnik TV Nova.

Print Friendly, PDF & Email

Tags:, , , , ,

Send this to friend