Medijski alarm

23. januar 2012. • Medijska politika, Novinarstvo • by

Iako su u protekloj godini ostvarili najbolje poslovne rezultate od osnivanja televizije, zaposleni na televiziji Avala godinu su umesto slavljem završili štrajkom. Protest se poslednjih dana radikalizuje, medijski alarm se ni posle punih mesec dana ne gasi, a netransparentno vlasništvo i dalje ostaje jedan od osnovnih problema domaćih medija.

Zaposleni na televiziji Avala ni posle više od mesec dana ne prekidaju štrajk, a u saopštenju koje su dostavili medijima najavljuju i radikalizaciju protesta jer do danas nisu dobili „ni dinar od pet i po plata, odnosno šest honorara, koliko im nije isplaćeno“. Tako se u levom gornjem uglu ekrana, posle kratke pauze, ponovo nalazi obaveštenje o štrajku, koji je počeo 22. decembra prošle godine. U međuvremenu je na mesto direktora i glavnog i odgovornog urednika postavljen Dušan Pančić (umesto Bojane Lekić), račun televizije je blokiran, a vlasnici su prvi put pregovorali sa Radiodifuznom agencijom (RRA) o mogućim rešenjima i najavili da će u naredna dva meseca učiniti sve da problem bude rešen. Nezadovoljni razvojem događaja zaposleni nastavljaju protest, a rešenje za sada nije ni na vidiku. 

Televizija Avala je jedna od pet komercijalnih tv stanica sa nacionalnom frekvencijom u Srbiji, a ukupna dugovanja televizije za usluge, kredite i kratkoročne finansijske obaveze iznose oko 25 miliona evra. Prema zvaničnim podacima RRA, televizija je u vlasništvu austrijske kompanije Greenberg Invest (48,41%), biznismena Danka Đunića (45,65%), vlasnika televizije Pink – Željka Mitrovića (4,95%) i Ekonomskog instituta iz Beograda (0,99%). Međutim, upravo se vlasnička struktura navodi kao jedan od osnovnih problema, pa se i u izveštaju Saveta za borbu protiv korupcije ova televizija navodi kao tipičan primer netransparentnog vlasništva, jer se umesto imena pravih vlasnika najčešće pojavljuju imena advokata koji ih zastupaju.

„Tako se, na primer, na sajtu RRA može saznati da je suvlasnik TB Avala austrijsko preduzeće Greenberg Invest GmbH, u vlasništvu izvesnog Johana Vernera Krausa, advokata iz Beča. Greenberg Invest je vlasnik 48,41 odsto udela u TV Avali, odnosno onog udela za koji se u javnosti smatra da pripada vlasniku TV Pink Željku Mitroviću, tako da ni RRA zapravo ne daje odgovor na pitanje ko stvarno kontroliše TV Avalu“, navodi se u nedavno objavljenom izveštaju Saveta za borbu protiv korupcije. Savet pretpostavlja da Željko Mitrović posredstvom austrijske kompanije zapravo poseduje većinski udeo u TV Avala, što bi bilo protivno članu 99. Zakonu o radiodifuziji o nedozvoljenoj medijskoj koncentraciji (emiter koji ima dozvolu za emitovanje programa na nacionalnom nivou ne može učestvovati u osnivačkom kapitalu drugog nacionalnog medija sa više od 5 odsto).

Zanimljivo je da praktično ne postoji mehanizam za proveru stvarnog stanja, jer po austrijskom zakonu Klaus ima pravo da se ne izjašnjava o Greenberg-u, firmi u kojoj je naveden kao stoprocentni vlasnik i jedini zaposleni. Balkanska istraživačka novinarska mreža (BIRN) istraživala je okolnosti pod kojim je Greenberg preuzeo vlasnički udeo u srpskoj televiziji i došla do saznanja da je firma bila u dugovima samo četiri meseca pre nego što je kupila deonice u TV Avala. Prema godišnjem finansijskom izveštaju do kojeg je došao BIRN, Greenberg je zaključno sa 31. decembrom 2009. godine na računu imao samo 173,99 evra, a iste godine kompanija je poslovala sa gubitkom od 14.869 evra i imala dug od 177.348 evra. „Šta se desilo četiri meseca kasnije i kako je Grinberg uspeo da sakupi 493.000 evra za vlasnički udeo u medijskoj kući, čija je vrednost procenjena na 1,17 miliona evra, ostaje nejasno”, piše u autorskom tekstu novinarka Bojana Barlovac.

Da nevolja bude veća, TV Avala nije jedini emiter koji se suočava sa ovim problemom, o čemu svedoči i zaključak Saveta za borbu protiv korupcije koji upozorava da čak devet od jedanaest tv i radio emitera sa nacionalnom frekvencijom nema transparentno vlasništvo, a najveće posledice velikih „rupa“ u medijskim zakonima za sada osećaju upravo zaposleni na televiziji Avala. Transparentno vlasništvo sasvim izvesno neće rešiti sve probleme, ali će bar biti jasno ko je odgovoran za finansijske probleme i ko bi trebalo da ih rešava. U ovoj situaciji čini se sasvim dovoljno za početak.

Print Friendly

Tags:, , , , , , , , , ,

  • Senka Ignjatović

    I pored podrške oba novinarska udruženja i tvrdnje jednog od vlasnika TV Avala da je „kao personaliti osetljiv na te stvari“, zaposleni štrajkuju duže od mesec dana, a bez plate su već pola godine… Da li je moguće naterati vlasnike da preuzmu odgovornost? Evo, moj pragmatični personaliti ima poruku za osetljivi personaliti gospodina Mitrovića:
    prodati jahtu = isplatiti sve zarade zaposlenih + ostaje i za plate unapred + vaš osetljiv personaliti postaje srećan!

  • Ana Belivuk

    Jedan od tekstvova koji nam objašnjava neke stvari o stanju na medijskoj sceni Srbije. Potrebno je mnogo više ovakvih analiza.

  • Jelena

    Slazem se, sramota!

  • Dina Đorđević

    Sramota za nacionalnu televiziju…

  • Tamara Dugalic

    Zaposleni na TV Avala su izgleda probili led. Mozemo ocekivati da cemo uskoro gledati dosta kanala sa oznakom „strajk zaposlenih“. Ali, dug od 25 miliona?!

  • Deyan

    Hajdete molim vas, pa kako gospodin Mitrović da plati radnicima, kada je pored famozne jahte prošle godine morao da organizuje i „velelepni“ prijem u čast uspešnog poslovanja svog ružičastog ljubimca! Šalu na stranu, dokle god ovoliko jako funkcionišu veze i vezice u našoj zemlji, teško da će se i u novinarstvu i u medijima nešto menjati.

Send this to friend