Svetski mediji biju bitku na Balkanu

4. novembar 2014. • Medijska politika • by

Početak rada regionalne televizije N1, partnera kompanije Si-En-En, koja će emitovati program iz tri centra u Beogradu, Zagrebu i Sarajevu, propraćen je najavom otvaranja sajta i radio stanice Ruske državne međunarodne agencije „Rusija danas“, možda kao odgovor na američki uticaj, baš kao što se uveliko prisutan regionalni medij „Al Džazira“, inače najveća arapska televizijska kuća, smatra protivtežom američkom Si-En-Enu s početka priče.

Bije li se medijska bitka nad našim regionom između uticaja Amerike, Rusije i Arapskog sveta?

Oseti se uticaj različitih medija koji imaju različite vlasnike, kao i uticaj ekonomskih i političkih interesa. I to nije ništa ništa novo, ni u svetu, ni kod nas.

„Svi ti mediji su i privatni, i ne može se reći daje apsolutno u pitanju samo politički uticaj“,  smatra dr Dejan Pralica, docent novinarstva na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu, koji se svojevremeno bavio analizom programa na srpskom jeziku stranih medija „Dojče vele“ i „Bi-Bi-Si“.

„Analizirao sam, i zaključio da postoji uticaj i širenje njihovih kultura na ovaj region, ali on nije uvek negativan kako se pretpostavlja, jer su digitalno napredniji i mogu biti dobri uzori našim medijima, a i oni su izvan uticaja lokalnih političkih struja“, rekao je dr Dejan Pralica, iz čije su studentske klupe izašle i dve vrsne novinarke Nataša Krstin i Maja Dragić, koje su karijeru započele na Radio televiziji Vojvodine, a kasnije nastavile, prva na „Al Džaziri“, a druga na N1 televiziji.

„Dobra strana privatnog vlasništva je to što nema toliko nepotizma i protekcije, nego je ipak struka ispred svega i one će sigurno imati priliku da rade profesionalno i na „Al Džaziri“ i na N1″,  smatra dr Dejan Pralica.

Bivši ambasador SAD u Srbiji i Kameron Manter smatra da je početak rada N1 važan korak u integraciji regiona u EU, dok sa same televizije najavljuju da saradnja sa Si-En-En-om donosi dragoceno iskustvo i „najnovije, tačne i nezavisne vesti“.

U praksi, Maja Dragić, urednik i prezenter Devnika i Vesti na N1 tvrdi da na njen rad niko ne utiče.

„To jeste strani, američki kapital, ali nema veze s uređivačkom politikom kuće. Trudimo da radimo profesionalno, pogotovo u ovom vremenu kada su medijske slobode ugrožene. Novinarstvo se svelo na nivo na kojem neki novinari nisu u mogućnosti da objave nešto što se ne uklapa u uređivačku politiku“, smatra Maja Dragić, koja tvrdi da ima slobodu da po svom nahođenju slaže priče i da u fokusu budu ljudi i njihovi problemi.

„Istu profesionalnost vidim i na „Al Džaziri“ i mislim da je dobro da tako profesionalna televizija postoji u regionu“, tvrdi Maja Dragić.

Nakon otvaranja „Al Džazire“ i skorašnjeg N1, najavljen je početak rada „Rusije danas“ kao „neophodnog ruskog pogleda“, ali u vidu radio i internet stanice, a ne televizije. Kao urednica se spominje Ljubinka Milinčić, iskusna novinarka s dugim stažom u Moskvi, koja nije želela da komentariše ove navode.

„Na kraju nije loše imati različite uglove gledanja na neke stvari. Objektivnost su različiti pogledi, odnosno pluralizam mišljenja. Kao što je rekao agent Molder, istina je negde tamo“, rekao je dr Dejan Pralica, potvrđujući da gledanje nekoliko Dnevnika na različitim televizijama postaje sasvim normalna, ako ne i neophodna stvar.

Tekst je objavljen u novosadskom listu Dnevnik.

Foto: UNS

Print Friendly, PDF & Email

Tags:, , , , , , , ,

Send this to friend