Stalna trvenja između političara i Bi-Bi-Sija

25. decembar 2013. • Etika i kvalitet, Medijska politika • by

I konzervativni i laburistički poslanici optužuju javni servis da je „prevelik, pokvaren” sistem koji lagodno živi od pretplate i šakom i kapom deli otpremnine.

I pored ugleda najbolje televizije na svetu, Bi-Bi-Si se neprestano suočava sa kritikama britanskih političara da bi ga u poslednjem napadu čak nazvali „pokvarenim sistemom” kojem je ostalo malo vremena da se popravi. Možda je britanski javni servis uzor novinarima širom planete, ali je kod kuće sigurno i meta vladajućih torijevaca i opozicionih laburista koji su u poslednjem parlamentarnom izveštaju istakli da se na Bi-Bi-Siju ogromne otpremnine dele na prijateljskoj osnovi.

Poslanici su istakli da je ova medijska kuća potrošila 25 miliona funti za otpremnine 150 menadžera i optužili je za neodgovoran odnos prema novcu građana koji plaćaju godišnju pretplatu od oko 145 funti. Primedba se odnosi i na period od 2004. do 2012. kada je generalni direktor Bi-Bi-Sija bio Mark Tompson koji danas vodi „Njujork tajms”. Velika prašina se bila podigla i kada se pre nekoliko godina otkrilo da 50 menadžera ove kuće zarađuje više od premijera. Godišnja plata tadašnjeg prvog ministra Gordona Brauna bila je 195.000 funti, dok je Mark Tompson za isto vreme prihodovao 647.000 funti.

Već tada je javni servis osuđivan, da bi u poslednje vreme ostrvski političari istakli da je Bi-Bi-Si prevelik sistem koji lagodno živi od pretplate dok se privatne televizije bore za svakog gledaoca i oglašivača. Konzervativni premijer Dejvid Kameron izjavio je da će Bi-Bi-Si morati da se navikne da sa manje novca radi više. Ideja njegove stranke je da smanji pretplatu, ali i televiziju koja ima nekoliko kanala, ozbiljne informativne emisije, izveštače na svim krajevima planete, odlične dokumentarne i dramske serije i program na nekoliko jezika.

Britanski javni servis drži do visokih standarda izveštavanja ali kada je reč o domaćim temama, uzima se da je više naklonjen laburističkim nego konzervativnim idejama. To ne znači da se na njegov rad ne žale članovi stranke Eda Milibanda.

Tereza Mej, sekretarka za unutrašnje poslove, kazala je nedavno da Bi-Bi-Si drži medijski monopol koji urušava lokalne medije, a samim tim i demokratiju na lokalnom nivou. Ipak, ovaj televizijski i radijski servis na svetskoj mreži pratili su i stvarni skandali. Prošle godine se otkrilo da je Džimi Sevil, dugogodišnji domaćin muzičkih i dečijih programa, bio seksualni napasnik i da je žrtve napadao čak i prostorijama televizije. Ne samo da su svi zaposleni godinama ćutali, već je Bi-Bi-Si odustao od emisije koja je govorila o nepočinstvima zvezde preminule 2011.

Posle svih problema, javni servis se obavezao da će nove otpremnine ograničiti na 150.000 funti, ali ne i da će smanjivati tim i program po svaku cenu. U stvari, na optužbe da je prevelika, televizija je odgovorila da namerava da postane još i veća i u sledećih deset godina dopre do 500 miliona gledalaca.

Tekst je objavljen u dnevnom listu Politika. 

Foto:  Politika/Rojters

Print Friendly, PDF & Email

Tags:, , ,

Send this to friend