Pressovanje integriteta

29. novembar 2012. • Ekonomija medija, Novinarstvo • by

Domino efekat – posle  TV Avale, listova Pravda i Ekonomist, ugašen je i list Press. Jedan od najtiražnijih tabloida u Srbiji naprasno je prestao da izlazi u štampanom izdanju, tek nekoliko dana pošto je, berem delom, otkrivena vlasnička struktura tog lista. Više od 100 ljudi preko noći ostalo bez posla.

Spekulacije o tome ko je vlasnik Press-a trajale su mesecima, uprkos zalaganju udruženja novinara i stručne javnosti da se stane na put maglovitoj vlasničkoj strukuti u većini beogradskih dnevnika. Neočekivano, prvi korak načinio je biznismen Miroslav Mišković,  koji je u saopštenju dostavljenom medijima najavio da se, kao najveći pojedinačni vlanik, povlači iz tog lista.

Iako će se nekoliko dana kasnije pokazati da iz vrha vlasti spominju Miškovićevu moguću umešanost u druge afere, doskorašnji vlasnik naveo je da je povlačenje iz lista njegov “lični doprinos nastojanjima Vlade Srbije da kroz transparentne odnose u medijima i prestanak prikrivenog finansiranja i vlasništva uspostavi potpunu slobodu medija i odgovorno novinarstvo“. Mišković se u saopštenju zahvalio čitaocima na poverenju, a novinarima na tome što su listu doneli ugled i identitet. Svoj vlasnički udeo ponudio im je “besplatno, uz obavezu da izmiri izdate bankovne garancije“.

Tri dana potom, saopšteno je da Press više neće moći da izlazi u štampanom izdanju, već isključivo na internetu. Iz menadžmenta kompanije saopštili su da je takva odluka odraz „teške finansijske situacije, koja u ovom trenutku ne dozvoljava dalje poslovanje”. Novinari ovog beogradskog dnevnika tvrde da takvu odluku nisu očekivali – epilog 150 radnika, od kojih 74 novinara,  preko noći je ostalo bez posla. Ostali su i bez dve neisplaćene plate.

Obrt u aferi “Press” nije potpuno rasvetlio vlasničku strukturu tog dnevnog lista. Iako je prvi potpredsednik Vlade Aleksandar Vučić, koji se bavio i vlasništvom u medijima, tvrdio da se među vlasnicima Press-a nalazi i gradonačelnik Beograda i lider Demokratske stranke Dragan Đilas i da Đilas treba javno da se oglasi po tom pitanju, odgovor od beogradskog gradonačelnika nije stigao. U međuvremenu, novinarska udruženja pozvala su  “ostale vlasike lista”  da kažu kakav im je odnos prema Miškovićevoj odluci.

Udruženje novinara Srbije  ističe u saopštenju da je odluka nekadašnjeg vlasnika,  da svoj udeo prepusti novinarima,  značajna ne samo zbog očuvanja radnih mesta, nego i zbog toga što bi srpsko tržište moglo da dobije potpuno nezavisan dnevni list. Predsednica tog udruženja  Ljiljana Smajlović pozvala je i drugog vlasnika da javno preuzme odgovornost za poslovanje tog lista i da pomogne novinarima da obnove list. Ona je u izjavi “Politici” rekla da je “srpsko medijsko tržište  pravi divlji  zapad na kojem svi lažu i varaju sve, počev od vlasništva do tiraža”, naglasivši da novinari nisu znali da tiraž nije bio onoliki koliko je javno prikazivan. Smajilović je pozvala Vladu da hitno stavi na dnevni red izveštaj Verice Barać jer se, kako kaže, „obistinjuje sve iz tog izveštaja”.  Za Nezavisno udruženje novinara gašenje Press-a je očekivani epilog netransparentnih vlasničkih struktura u medijima koje služe za političke manipulacije.

Print Friendly, PDF & Email

Tags:, , , , , ,

Send this to friend